Norge vil ha strengere støykrav for biler

 

4. august. Det er på høy tid å innføre en strengere og mer ambisiøs praksis for å redusere støyutslipp fra biler, skriver Vegdirektoratet og Klima- og forurensningsdirektoratet i en felles uttalelse til EU-kommisjonen, som i september legger frem oppdaterte støykrav for typegodkjenning av nye biler.

 

I den norske uttalelsen blir det påpekt at mens bilfabrikantene siden 1991 regelmessig – ca. hvert 4. år – har møtt stadig skjerpede krav når det gjelder eksosutslipp, er produsentene i samme periode knapt blitt tvunget til å utforske mulighetene for å redusere bilens støy til omgivelsene. De norske direktoratene ønsker at støyreduksjon fra biler og bildekk nå må gis samme høye prioritet som problemet med eksosutslipp, heter det i brevet til Directorate Generale Entreprise i EU-kommisjonen.

Mest kostnadseffektivt å dempe støykildene

Mer enn 250 millioner mennesker i Europa blir utsatt for daglige gjennomsnittlige støynivåer på mer enn 55 dB. I et helseperspektiv er målet en støyreduksjon på 10-15 dB for denne befolkningsgruppen. Dette kan bare oppnås ved strenge støyregler for kjøretøy og dekk, kombinert med støydempende asfalt, støyskjermer og fasadeisolering på de mest støyutsatte punktene, skriver direktoratet. Tiltak innrettet mot å dempe støyen fra støykildene er mye mer kostnadseffektive enn tiltak som er rettet inn mot å redusere spredningen av støy til omgivelsene.

De norske direktoratene går derfor inn for at EU-myndighetene legger mye høyere ambisjoner til grunn i støyregelverket, både når det gjelder støygrenser og tidsperspektiv for å redusere støyproblemene.

 

Vil ha 7 dB støyreduksjon

Den pågående revisjonen for nye biler legger opp til 4 dB lavere støy på personbiler og 3 dB lavere støy for lastebiler, innført i to faser over en 4-5 års periode. I sin uttalelse til EU sier de norske direktoratene at de ønsker en reduksjon på 7 db, gjennomført trinnvis over en periode på 8 år. De norske myndighetene påpeker at dette er gjennomførbart, basert på dokumentasjon og utredninger foretatt av EU´s egne fagorganer. Samtidig understreker direktoratene viktigheten av at bilprodusentene får faste, langsiktige føringer fra myndighetene å forholde seg til.

 

Vil bruke flere virkemidler

De norske myndighetene ønsker også andre aspekter som kan fremme mer støysvak trafikk inn i regelverket; for eksempel en merkeordning som viser kjøretøyenes støyegenskaper, og som kan fremme markedets muligheter til å prioritere de mest støysvake transportalternativene, bruk av metoder for innkapsling av motorer, og frivillige fartssperrer på biler slik at de kan utstyres med mer støysvake dekk.

 

ANDRE NYHETER:
Halvveis miljøinformasjon fra vegvesenet
Støyavgift på lastebiltrafikk
Vegdirektøren satser på støysvake biler og dekk
Trafikkstøy kan forkorte liv
EU vil redusere støy fra biler og lastebiler
Skjerpede tekniske krav til biler kan redusere støy
Asiatiske biler støyer mindre enn europeiske!

Dette akustiske bildet registrerer hvor lyden strømmer ut fra kjøretøyet. D

Mens regelverket for eksosutslipp skjerpes gjennomsnittlig hvert 4. år, vil det gå mer enn 20 år før EU-byråkratene skjerper grensene for tillatt utslipp av støy.