En annen lobbyhistorie

 

 

17.9.2013  Det gikk en smule varmt for seg, og mer enn en bilprodusent var hete i toppen da de argumenterte for at nettopp deres bilmerker skulle slippe mer lempelig fra de kommende støykrav for biler. Rover dro i gang en lobbying-kampanje for Land Rover. Den ga et uventet resultat.

 

Før plenumsvotering i EU-parlamentet sist vår, kom de engelske medlemmene av EU-parlamentet under kraftig skyts fra Rover. Utsiktene var at Land Rover, et hovedprodukt hos den tradisjonsrike bilprodusenten, skulle komme dårlig ut ved et nytt støyregelverk. Bilen ville ikke kunne innfri nye støykrav!

Det nederlandske konsulentselskapet TNO ble satt til å undersøke påstandene. De baserte seg blant annet på offisielle databaser om kjøretøystøy. De fant at ikke bare ville Land Rover være i stand til å innfri fremtidige krav. De aller fleste av modellene oppfylte allerede fremtidens krav. For modellene som hang litt etter støymessig, kunne man ved enkle grep oppfylle de nye reglene. Bilenes standard dekkutrustning var Continental dekk: Crosscontact UHP 255/50 R20 109Y Extra Load. Dette dekket er støymerket til 75 db. Ved å skifte til Dunlop 255/50 R20 109 V Extra Load ville dekket kun støy 69 db, med andre ord hele 6 db reduksjon!

 

 

Du kan laste ned TNO rapporten MAVE – Noise emission of Landrover off-road vehicles – 1 February 2013.

 

Gå til nyhetsoversikt

 

 

 

Bilprodusenten fryktet for markedsmessig utforbakke for sine bilmodeller som følge av EU-forslaget om skjerpede støykrav. Undersøkelsene ga interessant resultat. Og ved å skifte til mer støysvake dekk, var det mulig å redusere støyen med 6 dbA!