Mindre støyende bildekk med løvetann?

28.10.2014       Soppangrep på gummitrær er bildekkindustriens mareritt. Soppen ødelegger gummitrærne i Brasil, gummi-trærnes opprinnelsesland. Nå frykter industrien at soppen skal true Asia der gummiplantasjene er som er hovedleverandører av råvaren til dekkprodusentene. Volatile råvarepriser har satt fart i millioninvesteringer for å finne andre råvarekilder. Interessen går mot gummien som er en bestanddel av løvetannen.

 

Nyhetsbyrået Reuters hadde en bred rapport om saken i august, og flere av verdens største dekkprodusenter (f.eks. Bridgestone og Continetal) omtaler satsingen på sine internasjonale nettsteder. Dette er en føre var satsing. Gummiplantasjene i Sørøst Asia er fremdeles nesten enerådende som leverandør av naturgummi til en årlig verdi av ca 150 milliarder kroner. Men med risikoen for soppangrep på gummitrærne, og de store svingningene i råvareprisen – som kan tredobles fra et år til det neste – er dekkprodusentene meget interessert i å finne alternative råvarekilder og satser titalls milioner for å få til dette.

Du kan lese  Reuters reportasje her. Og se en film reportasje her.

En stor del av materialkostnadene for bildekk

Chuck Yurkovich, leder for en forskningsvirksomhet på et løvetannprosjekt for Bridgestone i Ohio sier at «Vi håper å fremskaffe et stabilt supplement av god naturgummi som både kan være en god erstatning for annen naturgummi og som kan stabilisere de ville svingningene i råvareprisene.» I 2013 utgjorde naturgummi en tredjedel av råvarekostnadene i dekkproduksjonen til Michelin.

Syntetisk  gummi ikke tilstrekkelig
Syntetisk gummi fra petroleumsindustrien er et viktig supplement, men verden klarer seg ikke uten de fine produktegenskapene som kun naturgummi har. Selv om syntetisk gummi har vært benyttet i omtrent 100 år, trenger hjuldekk fortsatt 10 – til 50 prosent innslag av naturgummi for å ha optimale bruksegenskaper.

Biologiske forskningsprosjekter
Den hollandske biologen Ingrid van der Meer forteller at hun ofte blir møtte med skepsis når hun forteller om hvordan løvetannen skal løse råvareutfordringen for bildekkprodusentene. Kanskje ikke uventet siden de fleste betrakter løvetannen som uvelkomne gjester i egen hage snarere enn nytteplanter og en lovende gummiressurs for bildekk.
Hennes forskningsteam har kommet frem til at det er en løvetannvariant som vokser i Kazakstan som er den mest lovende arten med de beste gummipartiklene i stengel og rotsystem. (Den samme planten pekte seg også fordelaktig ut til dette formålet under annen verdenskrig da krigen i sørøst Asia mot Japan hindret tilgangen av gummiråvarer til verdensmarkedet.
En småskale undersøkelse av et forskningsteam i USA har for øvrig vist at løvetann leverer like stor gummiavkastning per hektar som de beste gummitrær-plantasjene i Asia.
Forskningen går også ut på å modifisere planten. Idealet er en 30 cm høy plante med blader som strekker seg oppover, ikke ut langs bakken. Det vil gjøre det lettere med mekanisk høsting. (Mange hageeiere som driver med mekanisk luking av dette ugraset, deler forøvrig det ønsket.) Forskningsresultatene varierer noe fra team, med en avkastning fra 500 til 1500 kg naturgummi pr dekar. Det siste er på høyde med aller beste gummiplantasjene i dag.

 

Gå til nyhetsoversikt

Landproduksjon av løvetann seiler opp som alternativ råvarekilde for naturgummi til bildekkindustrien. Stille gror den, fort brer den seg. Kan vi håpe at den også bidrar til mer støysvake dekk?