Norsk høring om lydvarsling på elbil

28.10.2014      Innføring av aktive sikkerhetssystemer for bil, som nå pågår for fullt blant noen av verdens største bilprodusenter, fremstår som en bedre løsning enn AVAS fordi ordningen ivaretar blinde og svaksyntes sikkerhetsbehov uten å tilføre mer støy til miljøet, sier Norsk forening mot støy i en høringsuttalelse til Vegdirektoratet i forbindelse med den kommende EU-forordningen om lydvarsling på elbil.

 

AVAS (Audible Vehicle Alert System) var ikke noe sentralt tema i Kommisjonens saksfremlegg for Europaparlamentet. Lovforslagets hovedanliggende var å redusere støy, med et mål om å halvere støyen for Europas hundrevis av millioner av støyplagete. AVAS handler paradoksalt om å tilføre mer støy, for at blinde og svaksynte lettere skal legge merke til stillegående kjøretøy.
NFMS er glad for innfasing av stillegående biler som elbil, ladbar hybrid, hydrogen og hybrid. Det vil være viktige bidrag til å redusere trafikkstøy, spesielt i byene.

Les mer om AVAS

Ikke godt nok utredet
Vi anser at AVAS ikke er like godt utredet som de øvrige elementene i de nye forordningen. Det foreligger ikke entydig forskning om at stillegående kjøretøy faktisk fører til økte ulykker. Selv om det selvsagt er rapporter om situasjoner preget av utrygghet. Vi vil peke på at utrygghet skaper aktsomhet – som er trafikksikkerhetens beste venn.
I henhold til den foreslåtte forordningen er AVAS knyttet til kjørehastigheter opp til 20 km/t. Da skal lydsignalene opphøre fordi rullestøyen fra elbildekkene da blir så dominerende at den blinde kan høre denne lyden. Vi vil peke på at i mange tilfeller vil bakgrunnsstøyen være så høy at den kan overdøve både AVAS og dekkstøy fra elbil. Å benytte 20 km/t som dimensjonerende hastighet kan derfor lede til falsk trygghet og økt ulykkesrisiko.
Les hele 140930 NFMS uttalelse om EU forordning, AVAS mm.

Les NRK´s omtale av saken.

 

Gå til nyhetsoversikt

 

I mange tilfeller vil bakgrunnsstøyen være så høy at den kan overdøve både AVAS og dekkstøy fra elbil. Å benytte 20 km/t som dimensjonerende hastighet kan derfor lede til falsk trygghet og økt ulykkesrisiko.