Partikkelfilter på bensinbiler nå!!!

 

 

8.5.2014     Millioner av europeiske borgere utsettes for økt helserisiko fordi bilprodusentene unnlater å sette partikkelfiltre på nye personbiler med motorer med direkte bensin-innsprøytning. Selv om de nye motorene bruker mindre bensin og slipper ut mindre karbondioksid enn tradisjonelle bilmotorer, slipper de ut nesten 1000 ganger mer små, skadelig partikler (PM – particular matters)!

Det er den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E) som offentliggjør testene som viser dette. Disse små partiklene (PM) kan være årsak til kreft og en rekke andre helsetrusler, særlig for dem som bor i byer ellers langs trafikkerte veier.

Mindre klimautslipp – økt helserisiko!

Partikkel-utslippene fra de nye, energivennlige, bensinmotorene er tilogmed ti ganger høyere enn utslippene fra nye dieselmotorer. – I mange år hadde dieselmotorer høyere partikkelutslipp enn bensinmotorer. I forhold til nye bensinmotorer med direkte bensininnsprøytning har dette endret seg, sier Greg Archer som leder T&E´s clean cars programme. – De nye bensinmotorene kan lett bli mindre skadelige ved å installere et filter som eliminere partikkel-utslippene. Uten at drivstoff-effektiviteten reduseres. Filteret koster ca 400 kr. Vi ønsker at bilprodusentene skal bli mer samfunnsansvarlige og utstyre disse bilene med slike filtre som standardutrustning, sier Archer. Han påpeker at EU-regelverket i dag gir skjeve utslag ved at dieselbiler har dette som påbudt standardutstyr, mens nye bensinbiler fritt kan spre sine små helseskadelige partikler fra motoren fritt rundt i omgivelsene.

Link til miljøorganisasjonen  Transport & Environment

Gå til nyhetsoversikt

Se opp! Nå slipper nye bensinbiler ut nesten 1000 ganger mer helseskadelige partikler enn dieselbiler, i henhold til EU´s regelverk. Det tillater bensinbiler å kjøre uten partikkelfilter.