Husk å spørre bilforhandleren om støy!

 

13.3.12    Nybilsalget setter nye rekorder. Det ble registrert 138 345 nye personbiler i fjor, en stor del pakket med kostbart ekstrautstyr. Men omtrent ingen spør om bilens støyegenskaper. Og det er ikke noe rart, for de får heller ikke noe svar fra bilselgerne. Bransjen generelt svikter sitt samfunnsansvar. Skriver Norsk forening mot støy i sitt foreningsblad.

Salget av nye biler økte med 8 prosent i fjor. Støyforeningen har besøkt forhandlerne for noen av de tre mest solgte bilmerkene i Norge. Volkswagen solgte 20 898 nye biler i 2011, Toyota 15 236 nye biler og Ford 12 991 biler. Vi forhørte oss Volkswagen Passat, Golf, Ford Focus – dette er de tre mest solgte bilmodellene i Norge. I tillegg forhørte vi oss om Toyota Avensis og Prius.

Sterke drivkrefter fokuserer i år på forbedring av støyegenskaper på biler. I november trer i kraft det nye regelverket om miljømerking av nye bildekk. Blant annet skal støyegenskaper tydelig spesifiseres i det nye merket. I disse dager behandle EU-parlamentet forslag til nytt EU direktiv som skjerper krav til støygrenser for nye personbiler og tunge kjøretøy. Hvor mye av intensjonene fra disse endringene kunne registreres i forhandlernes informasjon?

Ikke støysvar å få hos Ford eller VW

Informasjonsbrosjyrene til de forskjellige bilmodellene er omfattende og bildene kan tenne følelsene hos selv den mest moderate bilinteresserte. Det kan se ut som om bilsalg handler om opplevelser og følelser, belagt med noen fakta slik at kjøper kan fremstå rasjonell. Men det er viktig å stille med ny blank bil som naboen kan misunne.

Men det finnes andre naboer også, og det kjedelige faktum at støy fra biler er den dominerende kilde til støyplager hos den norske befolkningen. 1,7 millioner nordmenn anses berørt av støy i flg. Klifs miljøstatus. Vi får håpe at 138 345 nye personbiler fører til tilsvarende skraping av gamle biler. Men det er ikke tilfelle. Bilparken som er i bruk på norske veier, øker.

Støy?

Takket være de senere års vedvarende fokus på klimagasser, har moderne biler en langt bedre drivstoffsteknologi, med reduserte utslipp og omfattende informasjon om de ulike kjørealternativer: bykjøring, landeveiskjøring, blandet kjøring, med manuell girkasse, automat girkasse etc.. Man ser for seg at bilens avlevering av støy til omgivelsene også kunne ha vært kommunisert. Man kunne tenke for eksempel tenke seg informasjon om bilens støyegenskaper i ulike hastigheter, dekkbreddens innflytelse på støy, kjøring på ulik asfalt, betydningen av kjørestil etc. Men nei. Ikke et ord om dette er nevnt i materiellet for de tre mest solgte modellene. Reaksjonene til selgerne som de tre bilmerkene, tilsvarte det informasjonsmaterialet de hadde tilgjengelig. Derfor skilte representanten fra Toyota seg ut. Fordi denne produsenten har en informasjon om støy. Det er å håpe at andre bilprodusenter tar etter, slik at vi som er opptatt av støy får et kriterium for å sammenlikne.

 

Sjekk vognkortet

Inntil vi får noen bedre informasjonskilder opplyser vognkortet om såkalt standstøy på bilen, dvs. antall desibel avgitt ved at bilmotoren ruses til et bestemt omdreiningstall på motoren mens bilen står stille. Du finner opplysningen i rubrikk 13 i vognkortet.

Vi har underhånden fått standstøydata for følgende modeller:

GolfGolf 105 TSI (bensin) 76 DB v/3750 omd.

Golf 105 TDI (diesel) 69 DB v/2375 omd.

Passat 122 TSI 73 DB v/ 3750 omd.

Passat 105 TDI 73 DB v/2375 omd.

Toyoya Avensis 75 dbA

I tillegg opplyser Toyota i sitt materiell under miljødata om modellenes støyutslipp ved nyere målemetoder (støy avgitt til omgivelsene ved passering)

Avensis 72 dbA / 75 dbA (avhengig av modell)

Prius 69 dbA

Toyota var eneste bilmerke som hadde støyinformasjon i sin bilbrosjyre. Faksimile fra brosjyre.

 

 

ANDRE NYHETER:

Husk å spørre bilforhandleren om støy!

Klimafokus har fortrengt hensynet til støy

Muligheter med støysvak asfalt

Franske lastebileiere blir informert om veistøy

Trafikkstøy stjeler tusenvis av leveår i Norge

Dekk-kongen: Merkeordningen blir nyttig for kunden

Europas miljødirektører vil ha strengere støykrav til biler

Trafikklærere i en nøkkelrolle

Satser på miljøvennlig transport

Strenge støykrav til biler lønner seg

Norge vil ha strengere støykrav til biler

Halvveis miljøinformasjon fra vegvesenet
Støyavgift på lastebiltrafikk
Vegdirektøren satser på støysvake biler og dekk
Trafikkstøy kan forkorte liv
EU vil redusere støy fra biler og lastebiler
Skjerpede tekniske krav til biler kan redusere støy
Asiatiske biler støyer mindre enn europeiske!

 

 

Golf 105 TDI diesel, dieselversjonen av Norges mest solgte bil i Norge, oppgir en standstøy på 69 dbA ved 2375 omdreininger. Dette er da en opplagt informasjon som forhandler kan formidle, inntil vi får bedre støyinformasjon basert på bedre metoder? Foto: MøllerGruppen.